Friday, April 29, 2011

Bicara Hati Ku

Salam..


Hey guys...
What can I say today is...
Only one word.. That is "ENTAHLAH"..
Aku pun tak tahu kenapa lately macam rasa lain je...
Sebab kakak aku dah kahwin ke... Dah jadi isteri orang.. Huhu..
So tak boleh dah nak cerita2 macam dulu..
Boleh tak share masalah lagi?? :)


Actually, aku nak cakap pasal something..
Penting tak penting tu aku tak tahulah...
Well, as usual lah kan...
Orang selalu tanya and normally orang akan tanya benda yang sama..
Bila kakak ni kahwin, orang akan tanya adik pula..
Bosan dah aku nak jawab.
My answer just tunggu 9 or 10 tahun lagi..
Then bila dah kahwin, orang sibuklah pula tanya bila nak ada anak..
Manusia2... biasalah.. Lagi2 orang Melayu..
Itu adalah satu perkara biasa yang wajib ditanya..
Bila fikir2 balik, kenapa ye...


Back to the question...
Orang akan jawab, "lamanya..."
For those if we are in the same shoes now, mesti akan faham apa yang aku cakapkan ni...
Lets imagine.. Imagine ke... Nope.. Lets see it through one perspective..


Now, I just completed my first year... 
I have 3 more years to complete my study in LL.B i.e Laws..
So after tambah, tolak, darab and bahagi,
Congak2, kira2 semua, aku grad around hujung 2014 or early 2015..
Less or more.. But then itu tak masuk lagi kalau aku extend..
Kalau takde short sem lah sebab banyak subject aku tak complete lagi.


So finish that part...
Then after habis study, nak cari kerja... Bukannya habis je belajar terus dapat kerjakan.
Kalau dapat tu, rezeki lah kan.. Alhamdulillah...
Then nak tunggu grad lagi.. Bukannya habis belajar, terus grad.
Then, I was asked by my sister that aku kena cari kerja government..
Yeah... banyak benefit even kerja government ni hampeh gak sebenarnya.. :D
Think of my future.. Dahlah aku ni sakit...
So nanti dapatlah cover..
Yang penting untuk parents.


Bila dah dapat kerja, move on to the next step..
MONEY... Yeah...
Everything is money right?? So do I...
Nak bayar hutang PTPTPU yang RM26k tak termasuk interest lagi...
Kalaulah dapat duit sedebuk jatuh dari langit, fuh!! Terbaik lah kan walaupun yang ado!
Then my turn untuk support parents aku....
Parents aku memang dah banyak tolong aku...
Memang terasa lambat sangat nak balas jasa tu..
Yelah... 6 tahun belajar untuk dapat satu degree..
I have to strive for it!


MONEY???
Hutang belajar... Then nak tolong parents aku...
Then of course aku kena fikir masa depan aku...
Aku nak kumpul harta...
Nak beli kereta, rumah...
Itu semua penting... Yeah... Even future husband aku nanti dah ada semua tu, tapi itu untuk dia..
Aku bukanlah nak selfish ke apa ke..
Like I said, think of my future..
What if one day aku kena tinggal ke, apa ke... 
Bukanlah nak minta tapi what if benda tu jadi...
Banyak if ni sebenarnya. Hehe...
Tak ke masalah bagi aku?? 
Kalau apa2 jadi, at least I can stand on my own..
Aku boleh hidup sendiri tanpa harap bantuan sesiapa..
Kita tak tahu apa yang akan jadi...


The most important thing is, 
Kumpul duit untuk kahwin...
Bukan RM1k or RM2k nak cari untuk kahwin..
Mahu dekat RM20k-RM30k.. Semuanya duit!!
Memanglah orang cakap, perempuan nak keluar duit banyak2 buat apa..
So takkanlah nak pakai duit lelaki 100%?? Gila apa!
Then after kahwin, nak makan pasir??
Takkan nak bagi lelaki je yang tanggung semua 100%?? Tak patut lah aku rasa..


Inilah semua benda yang harus difikirkan dan dititik beratkan...
So dah campur2 semua, tak ke ambil masa dalam 5 or 6 tahun after graduated??
Bila aku cakap 9 or 10 tahun lagi, orang cakap lama.. Huh...
Firstly, aku takde Bf lagi.. Aku pun tak tahu macam mana future bf aku and yang paling penting, future husband aku.. Hanya Allah yang tahu semua tu..
Secondly, ada ke orang yang nak sponsor aku from head to toe?? Kalau ada, most welcome.
Cari jodoh untuk aku, prepare everything then yeah... Aku kahwin. 
Kalau takde, jangan nak banyak cakap okay.


Hurm...
I salute dekat you... 
*When you read about this, I know that you know who I'm referring to*
I rasa terharu and agak sayu juga..
Terharu sebab ada lelaki macam you.
Sayu sebab kalaulah ada lelaki macam you yang buat and fikir macam tu untuk I..
Yeah.. Jodoh kita tak panjang and we are not mean for each other..
Seriously, I tak pernah dengar any guys cakap macam yang you cakap dekat I..
Again, yours memang lucky...
As I explained to you, not everyone is affordable and kita tak boleh expect semua orang ikut cara kita..
I tahu semua you usaha sendiri. Good then.. You tak harapkan parents you.
Even you willing untuk tanggung semua but its only on your side, not on her side...
She needs some times and some space for herself..
Untuk diri dia sendiri, even you boleh bagi semua tu..
As u said, past relationship yang membuatkan I or dia nak kahwin lambat..
I don't think so... Umur kita pun dah 21 kan...
Dah tiba masanya untuk cari husband.. Not only BF..
So we have to think carefully for ourself...
I tak cakap dia buat pilihan yang salah tapi kita kena fikir untuk diri sendiri juga..


Pasal kerja pula, as my teacher said...
Kalau husband suruh berhenti kerja after kahwin, tak payah..
Kita still kerja.. Sebab macam I cakap, kalau dia tinggalkan kita ke, macam mana?
Then kita dah belajar tinggi2.. Macam I.. Study laws...
InsyaAllah if I graduate in LL.B, takkan I nak duduk rumah je?
As if baik I tak payah belajar kalau I tahu endingnya I memang akan duduk rumah je.. Right?


Aku ingat lagi ada sorang mak cik yang aku jumpa masa dekat commuter station..
Mak cik tu tanya aku belajar dekat mana semua..
Then macam mana entah boleh timbul pasal satu hal ni..
Mak cik ni cakap kalau dah kahwin nanti, jangan berhenti kerja..
Kita kena tolong suami then kalau suami tinggalkan kita nanti, susah...
But before that, mak cik tu cakap benda ni semua kita kena discuss before kahwin..
Kena buat perjanjian tapi tak perlulah buat agreement nak kena sign bagai macam kita belajar tu ye kawan2..
Just perjanjian mulut jelah.. Kalau ingkar, itu urusan dengan Allah..
Kita cakap baik2 dekat suami kita yang kita nak kerja after kahwin. Kalau after kahwin, kita still kerja, kita tak salah sebab kita dah cakap awal2 sebab suami kita dah setuju before tu...
Even orang cakap, perempuan belajar tinggi mana pun, balik2 tempatnya di dapur juga...
Bak kata mak cik tu, before kahwin syurga di bawah telapak kaki ibu but after kahwin ibu dah takde hak..
Syurga kita di bawah telapak kaki suami.. Kita kena dengar cakap suami selagi suami kita tak suruh kita buat perkara2 yang tak sepatutnya..
Hurm.. Aku ingat sampai sekarang... :)
Thanks mak cik.


Actually, I was thinking of leaving alone..
Why?? Past relationship yang mengecewakan?
Maybe one of the reasons..
Aku dah jumpa lelaki yang aku rasa paaaling baik pun, boleh tipu aku so nak expect aku akan dapat macam mana lagi??
Aku tak cakap yang aku tak nak kahwin but then biarlah masa yang menentukan..
Biarlah aku belajar dulu sekarang..
Or suruh parents carikan jodoh? Tak pun cari jodoh dengan lelaki kampung ke... Hurm?
Then duduk kampung.. Best!! Macam cerita CUN. :)
My sis asked, takde yang suka aku ke?
Heh.. Bukanlah nak perasan tapi ramai je...
But aku tak boleh terima diorang...
Hati and perasaan tak boleh dipaksa..


Then aku pun tak berapa sihatkan..
Macam2 lah pula masalahnya...
Fikir diri sendiri lagi bagus aku rasa daripada menyusahkan orang dengan diri sendiri ni..
Then nak fikir pasal masalah2 yang tak patut difikirkan aka menyerabutkan kepala otak.
Macam you cakap, kalau you lah bf I, you akan jaga I..
Hurm.. Memanglah.. Semua akan cakap macam tu..
Then after kahwin, nak mengadap wife yang sakit...
Sehari dua bolehlah kot tahan...
Ini pendapat I jelah... Tapi I harap nanti dapat husband yang boleh jaga I.. :)
Sebab sakit?? You takut you tak sempat nak kahwin dengan dia?
Kita serahkan pada Allah je... Bukan doctor or bukan sesiapa yang tentukan bila nama kita akan tercatat di batu nisan tetapi Allah yang tentukan semua tu..
Kita just hidup macam biasa..
Layan jelah sakit kita ni sama2 okay. :)
Kebetulan pulakkan boleh pula sama semuanya..


So YOU, you janganlah push dia sangat..
Ingat apa yang I cakap dengan you...
I doakan yang terbaik untuk you and thanks doakan untuk I juga..
I memang terharu sangat2 kalau I ada BF macam you..
I akan rasa I lah yang paling bertuah.
Kalau you sayang dia, you kena jaga diri you..
Heh.. Pandai cakap orang.. Diri sendiri malas juga nak makan ubat..


Suddenly, my friend remind me about that guy and that girl..
Sebenarnya nama tu dah lama aku tak sebut even aku ingat sebenarnya..
I don't know whether diorang baik semula..
Kalau tak, she must be with her new BF.. 
I'm talking about two persons in one of my entries yang achieve about 605 pageviews of that entry.
Memang terbaiklah kan this entry.


I think ini entry yang paling panjang pernah aku tulis..
Luahan perasaan aku?? Entahlah...
Hope orang takkan tanya aku benda yang sama. Bosan tau!
Tapi inilah yang aku kena fikir..
Whatever it is, yang lain tolak tepi dulu..
Just focus on my study first.


Renung-renungkan dan selamat beramal!
Maybe boleh dijadikan sebagai panduan. Haha...


XOXO

0 Feedbacks:

 

"Life of Myra Latif". Thanks to Blogger Templates | Design By: SkinCorner